Veelgestelde vragen

Het kan zijn dat u bij het lezen van onze website nog vragen heeft. Hieronder proberen we de meest voorkomende vragen alvast voor u te beantwoorden. Staat het antwoord op uw vraag er niet bij? Neem dan tijdens kantoortijden contact op met 043 - 3215715 of stuur een e-mail naar info@huisvoordepelgrim.nl 

Acceuil

Wat is een accueil?
Accueil is een Frans woord en betekent ‘ontvangst’ of  ‘ontvangstcentrum’. In Lourdes wordt deze naam gebruikt voor een grote verblijfsaccommodatie, waar pelgrims die zorg nodig hebben kunnen logeren. Tijdens onze bedevaarten naar Lourdes huren wij een afdeling in het accueil en zorgen daar met onze eigen vrijwilligers dat de pelgrims die daar verblijven een mooie week beleven en dat het hen aan niets ontbreekt.

Moet je per se in het accueil logeren als je zorg nodig hebt?
Nee, niet per se. Tijdens de meeste reizen naar Lourdes maken we ook gebruik van een zogeheten zorghotel. Dit is een regulier hotel, waar onze eigen zorgvrijwilligers aanwezig zijn om te helpen bij lichte vormen van zorg. Denk daarbij aan: helpen met aankleden, steunkousen aantrekken, helpen met eten of medicijnen toedienen. Indien nodig zijn er ook brancardiers beschikbaar om uw rolstoel te duwen. Heeft u meer zorg nodig, dan is het acceuil wellicht een betere plek om te verblijven.

Moet ik als ik in het accueil logeer zelf handdoeken en washandjes meenemen?
Enkele weken voor vertrek ontvangt u uw reispapieren en daarin leest u wat u mee moet nemen.

Moet ik bij verblijf in het accueil of zorghotel zelf incontinentiemateriaal meenemen?
Wanneer u gebruik maakt van incontinentiemateriaal dient u dit altijd zelf in voldoende mate mee te nemen.

Adresgegevens

Kan ik de adresgegevens van medepelgrims via het Huis voor de Pelgrim ontvangen?
Nee. Omwille van de privacy van de deelnemers aan onze bedevaarten, verstrekken wij nooit persoonlijke gegevens aan derden.

Bagage

Hoeveel bagage mag ik meenemen?
U mag één koffer van maximaal 20 kg meenemen en één stuks handbagage, plus één accessoire (zoals een kleine handtas of laptoptas).  

  • Voor vliegreizen geldt dat het verboden is om scherpe voorwerpen zoals schaartjes, nagelknippertjes, zakmesjes en scheermesjes in uw handbagage (of broekzak/jaszak) mee te nemen. Deze mogen wel in uw koffer. Ook vloeistoffen en gels kunt u het beste in uw koffer meenemen. Gaat het om zaken die u onderweg nodig heeft, dan zijn vloeistoffen en gels alleen toegestaan in verpakkingen van niet meer dan 100 ml. Deze mogen alleen worden meegenomen in een doorzichtige, hersluitbare plastic zak van niet groter dan 1 liter. Per persoon mag slechts één doorzichtige plastic zak worden meegenomen. Er is één uitzondering op deze vloeistofregeling: medicijnen die u tijdens de vlucht nodig heeft.Indien u om medische redenen injectienaalden nodig heeft tijdens de vlucht, dient u een verklaring van uw huisarts te kunnen overleggen. Lithiumbatterijen of apparaten met lithiumbatterijen zoals GSM, laptop en tablet dient u mee te nemen in uw handbagage. Dit geldt ook voor lithiumaccu’s van elektrische rolstoelen en duwondersteuning.

  • Voor busreizen vragen we de handbagage tot een minimum te beperken. Tijdens overnachtingen onderweg gaan de koffers uit de bus. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn/haar koffer en ziet erop toe dat deze in en uit de bus wordt gehaald.

Moet ik zelf voor kofferlabels zorgen?
Iedere deelnemer ontvangt van ons standaard twee kofferlabels bij het deelnamebewijs. Mocht u meer labels nodig hebben, dan kunt u die bij ons aanvragen.

Facturen

Mag ik mijn factuur in delen betalen?
Ja dat mag, mits de volledige reissom op de uiterlijke betaaldatum op onze bankrekening is bijgeschreven.

Moet ik een aanbetaling doen?
U hoeft bij onze reizen geen aanbetaling te doen. In de factuur staat de uiterste betaaldatum vermeld.

Ik heb nog geen factuur ontvangen, is mijn boeking goed doorgekomen?
Wij streven ernaar om de boekingen zo snel mogelijk te behandelen. Direct na uw boeking via de website ontvangt u van ons automatisch een bericht dat wij uw boeking hebben ontvangen. Heeft u géén ontvangstbevestiging gekregen, neem dan contact met ons op via info@huisvoordepelgrim.nl

Geloof

Ik ben niet katholiek, mag ik dan toch mee op bedevaart?
Natuurlijk, iedereen is van harte welkom. Wel wordt van alle deelnemers gevraagd om respectvol om te gaan met het geloof van anderen.

Is er tijdens een bedevaart altijd pastorale begeleiding?
Wij zijn een bedevaartorganisatie. Dat betekent dat er tijdens al onze reizen pastorale begeleiding aanwezig is. Zij verzorgen de vieringen en zijn altijd beschikbaar voor een persoonlijk gesprek.

Is er tijdens de bedevaart elke dag een eucharistieviering?
Tijdens al onze bedevaarten bieden wij een volledig verzorgd pastoraal programma aan. Tijdens de reizen naar Lourdes kunt u elke dag deelnemen aan een eucharistieviering en soms ook aan andere gebedsmomenten, zoals een viering van barmhartigheid of kruiswegoefening. Tijdens reizen naar andere bestemmingen zijn er dagelijks bezinningsmomenten. Vaak is dit een eucharistieviering, maar soms ook een gebedsdienst. Deelname aan het pastorale programma is altijd geheel vrijblijvend.

Kan ik in Lourdes ook in het bad met Lourdeswater?
Ja, dit kan. Sinds enkele jaren promoot Lourdes het ‘gebaar van water’. U gaat dan niet volledig in bad, maar kunt uw handen of gezicht besprenkelen met water. Dit kan eventueel ook samen met een of meer reisgenoten. Indien u dit wenst, kunt u ook op de traditionele wijze geheel in een bad met Lourdeswater ondergedompeld worden. U kunt dit tijdens de bedevaart kenbaar maken bij uw reisleider. Deze zal u dan laten weten op welke wijze dit kan. Beide momenten (gebaar van water of onderdompelen) hebben dezelfde religieuze betekenis.

Kan ik tijdens een bedevaart ook het sacrament van boete en verzoening ontvangen?
Jazeker. In al onze bedevaarten is daar gelegenheid voor. U kunt dit ter plekke aan een van de priesters vragen. Het heiligdom in Lourdes heeft bovendien een aparte biechtkapel waar dagelijks priesters in diverse talen biecht horen.

Kan mijn kind tijdens de bedevaart gedoopt worden, de eerste communie doen of het vormsel ontvangen?
Het doopsel, de eerste communie en het vormsel zijn zogeheten ´initiatiesacramenten’ die horen bij het toetreden tot de katholieke Kerk. Het toedienen van deze sacramenten hoort thuis in de eigen parochie en niet in een bedevaartplaats. 

Hotel/Verblijf

Is het verblijf tijdens bedevaarten altijd op basis van volpension?
In Lourdes en Banneux wel, tijdens bedevaarten naar andere bestemmingen is soms sprake van halfpension. U kunt dan de lunch op eigen gelegenheid gebruiken. Per bedevaart staat aangegeven of het verblijf op basis van half- of volpension is.

Wat bedoelt u met: ‘De prijzen zijn per persoon op basis van een 2-persoonskamer?’
We gaan ervan uit dat in een hotelkamer altijd twee personen logeren. De prijs per persoon is daarop gebaseerd. Indien u een éénpersoonskamer wenst, betaalt u hiervoor een toeslag.

Wat als ik met iemand een tweepersoonskamer wil delen, maar zelf geen reisgenoot heb?
Indien u bereid bent om een tweepersoonskamer te delen met iemand die u niet kent, dan kunt u dit op uw aanmeldformulier laten weten. Wij zoeken dan een geschikte kamergenoot. In dat geval betaalt u het gewone tarief voor een eenpersoonskamer.

Is er in Lourdes een groot verschil tussen 3- en 4-sterren hotels?\
Wij werken met uitstekende hotels in Lourdes. De verschillen tussen deze hotels zijn niet groot. Het verschil tussen 3- of 4 sterren zit ‘m vaak in zaken als een iets uitgebreider ontbijt of kamers die net iets luxer uitgevoerd zijn.

Kunnen we met drie personen op een kamer logeren?
In de meeste hotels in Lourdes is het mogelijk om met drie personen een kamer te delen. Bij de andere bedevaarten is het afhankelijk van de bestemming en het betreffende hotel.

Verblijf ik met mijn reisgenoten in hetzelfde hotel?
Indien u bij uw inschrijving heeft aangegeven met wie u samen reist, dan zorgen wij dat u uiteraard in hetzelfde hotel verblijft.

Kunnen we kamers naast elkaar krijgen?
U kunt bij uw aanmelding aangeven dat u graag kamers naast elkaar wilt hebben. Wij geven dit door aan het hotel. Doorgaans kan dit geregeld worden.

Zijn consumpties bij de maaltijden inbegrepen in de prijs?
De dranken die bij het ontbijt worden aangeboden zijn inbegrepen. Dit geldt in Lourdes ook voor het tafelwater dat tijdens de lunch en het diner wordt aangeboden. Andere dranken moet u apart afrekenen in uw hotel. Een uitzondering is het accueil in Lourdes: hier zijn alle drankjes inbegrepen.

Magzine voor de Pelgrim

Wat is het Magazine voor de Pelgrim?
Het Huis voor de Pelgrim (en z’n voorlopers) geeft al meer dan 100 jaar een eigen tijdschrift uit onder de titel: Magazine voor de Pelgrim. Het blad verschijnt viermaal per jaar en geeft informatie, verslagen en achtergronden over bedevaarten.

Kan ik een proefexemplaar ontvangen?
U kunt een gratis exemplaar ontvangen door een mailtje te sturen naar info@huisvoordepelgrim.nl met uw adresgegevens.

Zijn er kosten verbonden aan een abonnement op het Magazine voor de Pelgrim?
Ja. Een jaarabonnement kost € 12,50. U ontvangt het blad dan elk kwartaal.

Ik wil een abonnement op het magazine, hoe kan ik dit regelen?
Klik hier om u in te schrijven voor een abonnement.

Ik wil mijn abonnement beëindigen, hoe kan dit?
Opzeggen van het abonnement dient altijd schriftelijk te gebeuren. Dit kan via e-mail of door een briefje te sturen. Vermeld daarin duidelijk de naam en het adres van de abonnee. Een e-mail sturen kan naar info@huisvoordepelgrim.nl een brief kan naar Huis voor de Pelgrim, Raadhuisplein 1, 6226 GN  Maastricht.

Is er restitutie mogelijk van mijn abonnementsgeld als ik tussentijds opzeg?

Een abonnement wordt altijd voor een heel jaar aangegaan, vanaf het kwartaal waarin u zich aanmeldt. Wilt u het blad tussentijds stopzetten, dan is restitutie van het abonnementsgeld niet mogelijk.

Ik heb het magazine niet ontvangen. Hoe kan ik dit alsnog krijgen?
Heeft u het magazine niet ontvangen? Neem dan even contact op met ons kantoor. Wij controleren dan het adres en sturen u desgewenst een nieuw exemplaar. Reageren kan via e-mail info@huisvoordepelgrim.nl of bel van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 uur en 13.00 uur naar: 043 – 3215715.

Ik wil overstappen naar betalen van het abonnementsgeld van een factuur naar een automatische incasso. Hoe regel ik dit?
Dat kan door bijgaande formulier in te vullen. (NB: Formulier nog maken)

Hoe kan ik een adreswijziging voor het magazine doorgeven?
Dit kunt u het beste schriftelijk doen via een e-mail of een briefje. Vermeld daarin duidelijk uw naam, uw ode adres én het nieuwe adres. Een e-mail stuurt u naar info@huisvoordepelgrim.nlEen brief of kaartje kan naar:  Huis voor de Pelgrim, Raadhuisplein 1, 6226 GN  Maastricht.

Medische zorg en medicijnen

Kan ik mee op bedevaart als ik (medische) zorg nodig heb?
De bedevaarten naar Lourdes en Banneux zijn helemaal ingericht voor mensen die zorg nodig hebben. Er gaan verpleegkundigen en verzorgenden mee en er is tijdens deze bedevaarten ook altijd minstens één arts aanwezig. Tijdens bedevaarten naar andere bestemmingen wordt deze zorg helaas niet geboden.

Medicijnen

Moet ik tijdens de reis extra medicijnen meenemen?
Het is altijd verstandig om minimaal voor drie dagen extra medicijnen mee te nemen.

Ik gebruik medicijnen die onder de Opiumwet vallen. Heb ik dan een verklaring nodig?
Ja, u dient dit tijdig te regelen. Ga naar Schengen verklaring aanvragen en volg de instructies op deze site.

Mogen medicijnen in de handbagage en hoe wordt daarmee omgegaan bij de veiligheidschecks?
Medicijnen neemt u het beste in uw handbagage mee. Vraag uw apotheek om een zogeheten ‘Europees medisch paspoort’. U kunt dit dan laten zien bij de douane of de veiligheidscontrole als er om gevraagd wordt.

Mijn medicatie moet gekoeld vervoerd worden, kan dat?
Ja dat kan, maar dan dient u daarvoor zelf een klein koeltasje mee te nemen.

Mag ik het CPAP-apparaat voor mijn slaapapneu meenemen?
Ja, dat mag. Denk eraan dat u dit in de handbagage meeneemt als u met het vliegtuig reist.

Medische gegevens

Bij de inschrijving worden in sommige gevallen medische gegevens gevraagd. Ben ik verplicht die aan te leveren?
Nee, dat bent u niet verplicht. Maar onze artsen en het zorgteam zijn beter voorbereid als ze uw gegevens wel hebben, voor het geval u tijdens de bedevaart medische hulp nodig heeft.  

Wie heeft er toegang tot mijn medische gegevens?
De privacy van de deelnemers aan onze reizen vinden we heel belangrijk. Wij volgen de regels zoals die in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) zijn vastgelegd. Dit betekent dat uw medische gegevens alleen gelezen worden door de arts en de leden van het zorgteam voor wie die noodzakelijk is. Na de bedevaart worden uw gegevens vernietigd.

Ik heb een niet-reanimerenverklaring. Hoe wordt daarmee omgegaan?
Als u een niet-reanimerenverklaring heeft, is het verstandig deze mee te nemen. Onze medische dienst zal zo veel mogelijk rekening houden met uw wensen. Per land gelden er echter andere regels op dit gebied, waaraan wij ons dienen te houden. Het kan voorkomen dat medewerkers, omstanders of hulpverleners buiten onze organisatie uw wens om niet gereanimeerd te worden niet kennen of zich hier niet aan houden. Hierop heeft onze organisatie geen invloed.

Ik gebruik medicinale zuurstof, wat moet er geregeld worden?
Bij uw inschrijving kunt u aangeven dat u medicinale zuurstof gebruikt. Wij nemen dan persoonlijk contact met u op om dit te bespreken.

Ik ben nierpatiënt en moet regelmatig gedialyseerd worden, kan dit ook tijdens de bedevaart?
Tijdens de bedevaarten naar Lourdes is dit inderdaad mogelijk. Lourdes beschikt over een eigen dialysecentrum. Wanneer u bij uw inschrijving aangeeft dat u gedialyseerd moet worden, nemen wij persoonlijk contact met u op om uit te leggen hoe u dit zelf via uw dialysecentrum in Nederland kunt regelen. Tijdens bedevaarten naar andere bestemmingen is dialyseren helaas niet mogelijk.

Ik volg een dieet. Wordt daar in hotels rekening mee gehouden?

Diëten worden door ons aangemeld bij het hotel of het verblijf, maar hier kan maar beperkt rekening mee worden gehouden. Het is daarom belangrijk dat u zelf alert blijft. Als het een heel specifiek dieet betreft, is het verstandig om vooraf contact met ons op te nemen. 

Nieuwsbrief

Hoe kan ik mij aanmelden voor de digitale nieuwsbrief?
Het Huis voor de Pelgrim geeft regelmatig een digitale nieuwsbrief uit. U kunt zich hiervoor aanmelden via deze link.

Zijn er kosten verbonden aan de nieuwsbrief?
Nee, de nieuwsbrief wordt gratis verstuurd.

Hoe kan ik mij afmelden voor de nieuwsbrief?
Beneden aan elke nieuwsbrief staat een link, waarmee u zich kunt afmelden.

Programma

Wordt er tijdens de reizen een programma aangeboden?
Ja, onze bedevaarten zijn groepsreizen en er wordt altijd een volledig verzorgd programma aangeboden. Dit bestaat enerzijds uit religieuze bijeenkomsten: vieringen en bezinningsmomenten en anderzijds uit gepaste andere activiteiten zoals rondleidingen en excursies. Tijdens elke bedevaart zijn er ook voldoende vrije momenten.

Ben ik verplicht overal aan deel te nemen?
Nee, u bent niet verplicht om alle programmaonderdelen mee te doen. Het  uitgangspunt van een bedevaart is dat we als groep samen op pelgrimstocht gaan en mooie en inspirerende dagen beleven. Maar het is altijd een vrijblijvend aanbod. U bent van harte uitgenodigd om samen met uw medepelgrims hiervan gebruik te maken.

Worden er tijdens een bedevaart naar Lourdes ook excursies aangeboden?
Tijdens het verblijf in Lourdes staat één dag altijd in het teken van een excursie. U kunt doorgaans kiezen uit een hele of halve dagexcursie naar de Pyreneeën. Ook is het tijdens sommige reizen mogelijk om een wandeling naar Bartrès (5 km van Lourdes) te maken. Het aanbod verschilt een beetje per reis. Uw reisleider zal u hierover nader informeren.

 

Zijn excursies inbegrepen in de prijs?
Dat is afhankelijk van de bestemming waar u naartoe gaat. Tijdens de bedevaarten naar Lourdes is de excursie inbegrepen in de reissom. Tijdens bedevaarten naar andere bestemmingen vaak ook, maar niet altijd. Dit wordt in de reisinformatie die u vóór vertrek ontvangt duidelijk aangegeven.

Reisdocumenten

Welke reisdocumenten ontvang ik vooraf?
Ongeveer 10 dagen vóór vertrek ontvangt u van ons per post een envelop met de reisdocumenten. Hierin zit doorgaans een deelnamebewijs, informatie over het programma en kofferlabels. Wij werken altijd met een groepsticket. Dus u ontvangt geen eigen ticket.

Heb ik een paspoort nodig of is een ID-kaart voldoende?
Afhankelijk van het land waarheen u reist, dient u over een ID-kaart of paspoort te beschikken. Bij reizen binnen Europa (zoals naar Lourdes) is doorgaans een geldige ID-kaart voldoende. Via bijgaande link ziet u of u met een ID-kaart kunt reizen.

Naar welke landen kan ik reizen met de Nederlandse identiteitskaart? | Rijksoverheid.nl

Rolstoel, rollator en scootmobiel

Zijn de bedevaarten geschikt voor mensen in een rolstoel?
Dit verschilt per reis. De bedevaarten naar Lourdes (met uitzondering van de 9-daagse busreis) en Banneux zijn uitermate geschikt voor mensen met een rolstoel. Bij andere bedevaarten is dit helaas vaak niet het geval.

Kan ik in Lourdes in een gewoon hotel verblijven als ik gebruik van een rolstoel? En is er dan iemand om mijn rolstoel te duwen?
Wanneer u gebruikt maakt van een rolstoel en geen andere zorg nodig heeft, kunt u in Lourdes ook in een regulier hotel verblijven. U dient dan zelf te zorgen voor een begeleider die uw rolstoel duwt en die dit lichamelijk ook aankan. In Lourdes moeten soms toch wat hellingen worden genomen.

Zijn er kosten verbonden aan het lenen van een rolstoel of rollator in Lourdes?
Het lenen van een hulpmiddel is in Lourdes gratis.

Mag ik mijn eigen rolstoel/rollator meenemen naar Lourdes?
Deze mag u meenemen. Maar wij adviseren u om een rolstoel of rollator van ons te lenen, zodat uw eigen hulpmiddelen niet onverhoopt beschadigd raken tijdens de reis. Als u uw eigen rolstoel of rollator meeneemt, moet u dit wel vooraf aanmelden, zodat we daar bij het vervoer rekening mee kunnen houden.

Mijn rolstoel is niet inklapbaar, mag deze mee naar Lourdes?
Dat hangt ervan af hoe groot uw rolstoel is en hoe u reist. U kunt dit bij de inschrijving aangeven, net als de formaten van uw rolstoel. Als uw rolstoel te groot is, ontvangt u daarover bericht van ons.

Ik heb een elektrische rolstoel, mag deze mee naar Lourdes?
Dat hangt ervan af hoe groot uw rolstoel is en hoe u reist. Bij de inschrijving kunt u aangeven of u een elektrische rolstoel gebruikt, hoe groot deze is en wat voor soort accu er gebruikt wordt (alleen droge accu’s!). U ontvangt bericht van ons als de rolstoel niet meegenomen kan worden.

Mag ik mijn scootmobiel meenemen naar Lourdes?
Helaas kunnen we geen scootmobiels meenemen naar Lourdes. Er is wel een mogelijkheid om in Lourdes een scootmobiel te lenen/huren. Doe dit alleen als u thuis ook al een scootmobiel gebruikt. U kunt zelf voor vertrek al een scootmobiel huren via www.mobilityscooterslourdes.eu

Vervoer

Hoe kom ik naar de opstapplaats?
U dient zelf het vervoer naar de opstapplaats te regelen. Vanaf de opstapplaats verzorgen wij uw verdere reis.

Kan ik met iemand meerijden die bij mij in de buurt woont?
Dit kan uiteraard, maar wij mogen geen persoonlijke gegevens van onze deelnemers aan derden verstrekken en kunnen daarom niet hierin bemiddelen.

Mijn Valys- of regiotaxi kan niet zo vroeg op de luchthaven zijn, mag ik later aankomen om in te checken?
Nee, u dient altijd twee uur vóór vertrek op de luchthaven te zijn. Deze regel is door de luchthavens bepaald. U dient zelf een mogelijkheid te vinden om toch op tijd aanwezig te zijn.

Mijn Valys- of regiotaxi mag niet over de grens rijden. Wat nu?
Wanneer de opstapplaats van een reis zich buiten Nederland bevindt en uw Valys- of regiotaxi mag de grens niet oversteken, dan adviseren wij u om vooraf zelf een goed alternatief te regelen, bijvoorbeeld een taxi vanaf de grensplaats of een familielid of kennis die u kan brengen/halen.

Met welke luchtvaartmaatschappij vliegen we?
Wij vliegen met diverse luchtvaartmaatschappijen. U vindt de info voor uw reis later terug in uw reisinformatie.

Mag mijn reisgenoot mee in de zorgbus?
Ja, in de zorgbus mag één reisgenoot met u meereizen. Eventuele andere reisgenoten kunnen met de andere vervoersmogelijkheden van het Huis voor de Pelgrim (bus, trein of vliegtuig) reizen. Doorgaans komt u samen in Lourdes aan. 

Verzekeringen en schade

Wat zijn de verzekeringsvoorwaarden?
De algemene verzekeringsvoorwaarden van het Huis voor de Pelgrim leest u in onze algemene reisvoorwaarden

Moet ik zelf een reisverzekering afsluiten?
Dat verschilt per bedevaart. Bij de bedevaarten naar Lourdes en Banneux wordt een collectieve reisverzekering afgesloten, bij bedevaarten naar andere plaatsen niet. Kijk goed op uw bevestiging of factuur of er sprake is van een collectieve reisverzekering. Als dit niet het geval is, adviseren wij u om zelf een reisverzekering af te sluiten.

Ik heb al een reisverzekering, kan ik korting krijgen?
Indien er een collectieve reisverzekering voor uw bedevaart is afgesloten, kunnen wij geen helaas restitutie geven van dit verzekeringsbedrag.

Wat moet ik doen als tijdens een bedevaart spullen beschadigd zijn of zoekgeraakt?
Schade of verlies van spullen dient u tijdens de bedevaart direct aan uw reisleider te melden. Na thuiskomst ontvangen wij graag via e-mail bericht welke schade of verlies u heeft geleden. U ontvangt dan van ons de juiste schadeformulieren, die bij onze verzekering ingediend kunnen worden.

Moet ik zelf een annuleringsverzekering afsluiten
Dat verschilt per bedevaart. Bij de bedevaarten naar Lourdes geldt een eigen annuleringsregeling. Bij bedevaarten naar andere plaatsen is dit niet het geval. Kijk goed naar de voorwaarden op uw bevestiging of factuur of er sprake is van een collectieve annuleringsregeling. Als dit niet het geval is, adviseren wij u om zelf een annuleringsverzekering af te sluiten.

Ik heb een eigen annuleringsverzekering, kan ik korting krijgen?
Indien er een collectieve annuleringsverzekering voor uw bedevaart is afgesloten, kunnen wij helaas geen restitutie geven van dit verzekeringsbedrag.

Hoe kan ik een annulering doorgeven?
Dit mag telefonisch of via e-mail. Als u telefonisch annuleert dient daarna altijd nog een schriftelijke annulering c.q. annulering per e-mail te volgen.  

Zijn er kosten verbonden aan een annulering?
Ja, deze kunnen per bedevaart verschillen. Voor de bedevaart naar Lourdes bedraagt deze € 70,- tot twee maanden vóór vertrek. Na deze datum komt daar nog 10% van de reissom bij. Voor bedevaarten naar andere bestemmingen dan Lourdes gelden andere voorwaarden. Deze vindt u hier

Als ik zelf moet annuleren, kan ik dan iemand ander in mijn plaats laten reizen? En moet ik dan toch annuleringskosten betalen?
Een boeking is altijd persoonlijk en niet overdraagbaar. Of iemand anders in uw plaats mee kan reizen, is per reis afhankelijk van het aantal deelnemers en of er mogelijk een wachtlijst is. Wanneer u annuleert, dient u altijd de gebruikelijke annuleringskosten te betalen, zoals hierboven omschreven.

Kan ik mijn boeking wijzigen naar een andere periode?
Dit is soms mogelijk, maar niet altijd. Neem daarom altijd contact met ons op als u uw boeking wilt veranderen.

Vrijwilligerswerk

Kan ik vrijwilligerswerk doen voor het Huis voor de Pelgrim?
Jazeker. Met name voor de bedevaarten naar Lourdes en Banneux zijn we altijd op zoek naar nieuwe vrijwilligers. Het gaat dan om reisleiders, brancardiers, verpleegkundigen, verzorgenden, artsen en pastores. Kijk hier welke taken er precies zijn, aan welke voorwaarden je moet voldoen en hoe je je kunt aanmelden https://www.huisvoordepelgrim.nl/over-ons/vrijwilligers 

Klopt het dat er een leeftijdsgrens zit aan het vrijwilligerswerk?
Ja, dat klopt. Afhankelijk van de taak tijdens de bedevaart geldt er een minimumleeftijd van 16 of 18 jaar en voor alle vrijwilligers geldt een maximumleeftijd van 70 jaar.

Zijn er kosten aan verbonden om als vrijwilliger deel te nemen aan de bedevaart naar Lourdes of Banneux?
Ja, alle medewerkers betalen een zogeheten vrijwilligersbijdrage. Het klinkt misschien gek dat je moet betalen om vrijwilligerswerk te kunnen doen, maar dat is een bewuste keuze omdat anders de reissom voor de betalende pelgrims veel te hoog zou worden. Onze organisatie werkt vanuit een idee van solidariteit: zieken en gezonden gaan samen op bedevaart. Vrijwilligers dragen daar ook in financieel opzicht hun steentje aan bij.